Všeobecná charakteristika:

Od revolučného predstavenia Trikku v roku 2002 všetci používatelia očakávali, že jazda na Trikku bude veľmi zdravý a zábavný spôsob dostať sa z bodu A do bodu B. Jazdenie na ňom je ako tréning. Po jazde môžete cítiť, že všetky hlavné svalové partie boli zapojené a podporovali Váš karvingový pohyb. V dnešných dňoch stúpa pozornosť po blahodárnych účinkoch fitness. Odvtedy, čo sa ľudia menej hýbu, jedia viac a sústreďujú sa na kvalitu outdoorového voľného času, zvyšuje sa potreba po efektívnych fitness prístrojoch, s ktorými je možné sa aj zabaviť.

Trikke je vhodný pre všestranné posilnenie celého tela. Pri jazde na Trikku spevňujeme predovšetkým dolné končatiny od lýtok, stehien, sedacieho svalstva, cez stred tela, ktorý mávame, ak sme obeťou  typického sedavého zamestnania, väčšinou najviac zanedbaný. Ide o svalstvo trupu, ktoré je kľúčové k správnemu držaniu tela. Taktiež výborne vplýva na posilnenie horných končatín, keďže pažami permanentne pracujete. Pri neustálom zapájaní všetkých svalov a správnom dýchaní je trikke ako stvorený na spaľovanie tukov. V spolupráci so správnou diétou vám zaručí rýchly úbytok hmotnosti a vyšportovanú postavu. Trikke má zásadný vplyv na váš organizmus. Patrí totiž medzi najlepšie formy cvičenia, aké si môžete sami naordinovať. Americká asociácia pre srdcové ochorenia uznala korčuľovanie ako jednu z kľúčových činností pre zdravé srdiečko, čo je trikku veľmi podobné. Existuje veľa druhov aeróbnych cvičení ako beh, jazda na korčuliach, bicykel, ale v niečom je odlišný. Pohyb na trikku minimálne zaťažuje vaše kĺby, šľachy, úpony. Pravidelné behanie je o 50% namáhavejšie pre vaše zdravé kolená, členky, atď. Jazda nie je dobrá len pre vaše telo, ale aj pre vašu dušu. Pri rýchlejšom pohybe sa vyplavujú z tela endorfíny a jazdec sa cíti oveľa šťastnejší. Príjemný pocit určite vylepší aj fakt, že jazdíte na čerstvom vzduchu, či slniečku. Trikke je pre všetky vekové kategórie, pre mužov aj ženy, dokonca aj deti. Hlavnou výhodou je zvýšenie vašej sily, vytrvalosti a koordinácie pohybov. 

 

Zdravotný výskum na účinky jazdenia na trike:          

V apríli 2006 Trikke-europe dal organizácii ECBT (Expertise Center of Movement Technology v Haágskej Univerzite) za úlohu preskúmať zdravotné výhody jazdenia na Trikku. Spoločne s Amsterdamskou Univerzitou, organizácia ECBT začala v roku 2006 výskum o zdravotných výhodách jazdenia na Trikke trojkolke s možným naklápaním do strán.

Otázky, ktorým sa výskum venoval:

  1. Ako sa využíva svalová sila na pohyb vpred?
  2. Aká energia je spotrebovaná pri jazde na Trikku?
  3. Ako sa tieto výsledky porovnajú s inými športami?
  4. Ako rýchlo je možné naučiť sa jazdiť na Trikku? 


Zhrnutie výsledkov výskumu:

1.Tréning svalov

Pri jazdení na Trikku sú zapájané tieto svaly:

  • Štvorhlavý sval stehna
  • Veľký sedací sval
  • Lýtkový sval
  • Bicepsový sval
  • Tricepsový sval
  • Ramenný sval

 

V správe výskumníci zdôraznili, že jazdením na Trikku sa posilujú tieto svaly, bez záťaže kĺbov.

2. Spaľovanie kalórií:

Pokiaľ ide o spálenú energiu, jazdenie na Trikku je porovnateľné s behom na dlhé trate, in-line korčulovaním a jazdením na bežkách.

Pri jazde 15 km/h rýchlosťou, priemerný  človek spáli 500 Kcal za hodinu.

Pri jazde 17,5 km/h rýchlosťou, priemerný človek spáli viac ako 700 Kcal za hodinu.

Pri jazde 20 km/h rýchlosťou, priemerný človek spáli viac ako 1000 Kcal za hodinu.

Tabuľka spotreby energie

*tabuľka znázorňuje spálené KJ pri množstve prejdených metrov za 1 hodinu

Graf spotreby energie

*graf znázorňuje spálené KJ pri množstve prejdených metrov za 1 hodinu

V porovnaní s inými aktivitami v Kcal zahodinu:

Golf/chôdza: 250 - 280 Kcal

Beh 6-7 Km/h: 350 – 400 Kcal

Aerobik: 450 Kcal

Rýchla chôdza: 400 Kcal

Bicykel: 400 Kcal

In-line korčulovanie: 430 Kcal

Bežky: 560 Kcal

 

Učenie jazdy na Trikku:

Naučiť sa jazdiť na Trikku je veľmi jednoduché. Každý rýchlo napreduje a na dosiahnutie master levelu jazdy potrebujete max. 2 hodinovú prax. Od prvej minúty na ňom budete pozorovať progres v jazde a budete sa pritom náramne zabávať.

Celý výskumný tím okrem iného dúfa, že jazda na Trikku môže hrať veľkú rolu v boji proti obezite detí a dospelých na celom svete.


 

Recenzia od nášho zákazníka:

Ako lyžiar jazdiaci carving na kratších a dosť krojených lyžiach som spozornel pri sledovaní náhodného videa, na ktorom chlapec krúžil po ceste na trojkolke podobne ako lyžiar na svahu, robil extrémne náklony vľavo, vpravo a točil sa ešte v ostrejších oblúkoch ako lyžiar-carver.
Samozrejme, že ma to hneď zaujalo a začal som hľadať... , tak ten zázrak už mám doma, volá sa to TRIKKE, kúpil som si verziu so vzduchom plnenými kolesami o priemere 21,5 cm s označením T78 AIR DELUXE tesne pred zimou. A ešte v decembri som na trojkolke jazdieval na suchej ceste a niekedy aj pri mínusových teplotách. Keď som sa na nej prvýkrát pustil na mierne naklonenom parkovisku a urobil som to isté, čo robím v zime na lyžiach, hneď po prvých oblúkoch mi bolo jasné, že som objavil letné carvingové lyžovanie.
Trojkolka TRIKKE má obe ramená vedúce k zadným kolesám uložené v samostatných kĺboch. Toto uloženie umožňuje nezávislé ohýbanie každého ramena.
Prakticky to znamená, že pri akomkoľvek náklone do boku sú predné, aj obe zadné kolesá vždy pevne na zemi. Táto technológia umožňuje neskutočnú točivosť trojkolky, zároveň je to nevyhnutný predpoklad jej pohybu aj po rovine a u skúsenejších aj do mierneho kopca. Trojkolka sa rozbieha jej samotným rozhúpaním a pretláčaním váhy tela do boku a dopredu so súčasným vytočením predného kolesa do oblúka. Nemá žiadnu reťaz, chodidlá sú voľne položené na nášlapných podložkách nad zadnými kolesami.
Takže jedna možnosť využitia trojkolky je jazda po rovine, alebo mierne zvlnenom teréne. Keď jazdec zvládne tento rock and roll, tak ako to nazvali jej tvorcovia, môže si výrazne pri pravidelnom tréningu vylepšiť kondíciu, zlepšiť koordináciu pohybov, spáliť kalórie a celkovo vyformovať postavu najmä v dolných partiách. Okrem toho je to aj neskutočná zábava.
A teraz niečo pre lyžiarov - jazda dolu kopcom. Najpodstatnejšia vec - trojkolka má dve nezávislé brzdy, ktoré brzdia obe zadné kolesá. Niektoré verzie majú aj kotúčové brzdy. Na trojkolke sa nedá brzdiť, ani jazdiť šmykom, ako je to možné na lyžiach. Na jazdu dole kopcom je vhodné si nájsť v okolí svojho bydliska úseky málo frekventovaných ciest s lepším asfaltom. Využiť sa dajú aj mierne naklonené parkoviská, úseky slepých ciest, nepoužívaných, alebo pomocných ciest napr. pri výstavbe diaľníc, lesné cesty s novým asfaltom atď.
Na takúto jazdu - lyžovanie po asfalte, alebo betóne odporúčam série TRIKKE T78, T8 a T12, nakoľko majú klasické pneumatiky plnené vzduchom na tlak 4,5 - 5,5 atmosfér. V porovnaní s modelmi s in-line kolesami lepšie tlmia menšie nerovnosti, majú lepšiu priľnavosť, síce väčší valivý odpor, ale ten pri jazde dolu kopcom je skorej výhodou.
Postačuje mierny sklon terénu, ešte miernejší ako sú na lyžiarskych svahoch modré zjazdovky. Pri takomto sklone sa nemusí používať brzda (iba pri prekážke) a naklonením vľavo a vzápätí vpravo jazdíte po ceste carving ako lyžiar na svahu. Pri strmších úsekoch cesty, alebo ak sa jazdec veľmi rozbehne a za predpokladu dostatočnej šírky danej cesty môže jazdec svoju jazdu ešte spomaliť tak, že uzavrie oblúk (dostane sa kolmo na os cesty, prípadne, že málo vyjde do protisvahu). V opačnom prípade je potrebné skorigovať si rýchlosť jazdy jemným brzdením. Na zjazd postačujú krátke úseky cesty. Sám lyžujem aj po ceste, ktorá je rozšírená o parkovisko. Šírka cesty spolu s parkoviskom je cca 9 metrov a dĺžka je asi 30 metrov. Sklon je mierny a na tomto úseku urobím 8-10 oblúkov-otočiek. Táto šírka mi umožňuje trochu ísť aj do protikopca a tým sa spomaliť. Otočky sú ostré, takže rýchlosť nemusí byť veľká. A na vrchu "zjazdovky" som po pár krokoch, prípadne vybehnem ako na kolobežke a zadarmo. Úplne ideálne by bolo mať asfaltovú zjazdovku mierneho sklonu o šírke 30-40 metrov a dĺžke 70-120 metrov s dojazdom do roviny. Tak ako lyžiar príde v zime lyžovať na zjazdovku, tak toto by bola letná lyžiarska zjazdovka pre trojkolky TRIKKE. O niečo takéto ako alternatívu k zimnému lyžovaniu sa určite budem usilovať.
Trojkolka TRIKKE sa považuje za jeden z najbezpečnejších prepravných prostriedkov poháňaných vlastnou energiou. Je to hlavne kvôli stabilite, všetky tri kolesá sú pri akomkoľvek pohybe vždy pevne na zemi, nehrozí šmyk. Jazdec nemá s trojkolkou žiadne pevné spojenie. Samozrejme používaním prilby ( u detí nevyhnutnosť) a chráničov kolien a lakťov sa dajú následky možných kolízií a pádov minimalizovať. Trojkolka je vybavená ručnými brzdami, brzdené sú obe zadné kolesá zaťažené váhou jednotlivca. Neodporúča sa jazdiť po mokrej a zľadovatelej ceste.
Na trojkolke TRIKKE nehrozí preklopenie jazdca dozadu a tým pád na chrbát a hlavu, tak ako je to možné pri kolieskových korčuliach, pretože stred nášlapného stupienka je cca 20 cm posunutý od osi zadného kolesa smerom k prednej časti.
Jazdec držiaci sa riadítok je prirodzene mierne predklonený, takže jeho ťažisko je medzi predným kolesom a zadnými kolesami.
Na trhu sú k dispozícii modely TRIKKE pre všetky vekové (od 4 rokov) a váhové kategórie: T5, T67 s in-line kolesami, T78 in-line, alebo plnené vzduchom 8 palcové kolesá, alebo ich vzájomná kombinácia a plnené vzduchom T8 a T12 s 8 a 12 palcovými kolesami. Všetky trojkolky pracujú na rovnakom systéme, líšia sa veľkosťou, kolesami, systémom brzdenia, účelom využitia a inými detailami. Výrazne drahšie sú už verzie elektrické s nabíjacími batériami. Všetky technické informácie ako aj informácie o cenách sú dostupné na www.trajkuj.sk.
Trojkolka TRIKKE predstavuje zdravý pohyb, zábavu 8-10 mesiacov v roku, nácvik carvingového lyžovania na zimu a dovolím si povedať, že to môže byť buď pokračovanie zimnej lyžiarskej sezóny aj v letnom období, prípadne pre mnohých jednoducho rovnocenné carvingové lyžovanie len v lete. Trojkolka vydrží aj skákanie a na YouTube je mnoho videí prezentujúcich možnosti tohto zaujímavého vozidla kolobežkového typu. Pre deti na jazdenie postačujú spevnené ihriská, spojovacie chodníky medzi sídliskovými vchodmi, kúsok asfaltu, prípadne parkety, alebo guma aj v byte. Sám sa niekedy zabávam na chodbe s plávajúcou podlahou (5m x 2,3m) s in-line verziou T67 a to už mám cez päťdesiatku. Chvalabohu dieťa vo mne stále žije.
Som presvedčený, že trojkolka TRIKKE má potenciál osloviť mnohých.

Rudo Lipták

0908925668

www.fitnesklub.sk